Monday, August 11, 2008

Tuan

Sampai ofis, terlekat nota kat monitor komputer bertulis `Telefon Yana no. 03-XXXXXXX. Urgent'. Siapa Yana? Dial aje lah.

Aku : Hello, boleh saya bercakap dengan err...err...Cik, eh..Puan Yana?

Yana : Agak-agak? Tu le, kalau perempuan belum kahwin kita panggil Cik, kalau dah kahwin kita panggil Puan. Tak macam lelaki, dah kahwin ke belum kahwin, tetap panggil Encik.

Aku : Ok le tu. Bila bercakap dengan Cik nadanya lain, kalau dengan Puan nadanya lain.

Yana : Ha..ah, kalau dengan Cik nadanya ngada-ngada, kalau dengan Puan straight forward je.

Aku : Cik lawannya Encik, Puan lawannya Tuan. Kalau nak panggil Tuan pun ok gak. Macam polis le pulak.

Yana : He...He.. Yang di sana tu Encik ke Tuan?

Aku : Maaf, soalan saya tadi di sana belum jawab.

Terdengar suara perempuan lain di hujung talian.

Suara lain : Yana, masuk sekejap!

Suara Yana : Baik Tuan! (Sambil berbisik) Boss saya panggil, nanti telefon balik ya.

Aku terdiam. Banyak persoalan dalam kepala. Compius!

No comments: